Polskie Towarzystwo Informatyczne zorganizowało w tym roku pierwszy ogólnopolski konkurs gier edukacyjnych GEEK (Gry Eksperymentalne Edukacyjne Komputerowe). Zaprosiliśmy do rywalizacji uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych pod opieką nauczycieli, a zadaniem tych zespołów było stworzenie scenariusza lub prototypu cyfrowej gry edukacyjnej.
Grywalizacja jest niezmiernie cenną techniką wykorzystywaną w nauczaniu. Byliśmy przekonani, że młodzież, polegając na swoich preferencjach i zainteresowaniach, stworzy bardzo ciekawe projekty, a najlepsze z nich będą miały szansę na wdrożenie i rozpowszechnienie – deklaruje Prezes PTI Wiesław Paluszyński.
Zainteresowanie konkursem było bardzo duże – w systemie zarejestrowały się 153 zespoły ze 116 placówek edukacyjnych z całej Polski. Ostatecznie przesłano 42 prace w postaci scenariuszy i 37 implementacji gier.
Uczniowie przygotowali projekty wspomagające naukę wielu przedmiotów – m.in. fizyki, biologii, języka angielskiego, historii, przedsiębiorczości, matematyki, elektroniki, programowania, astronomii i rozmaitych przedmiotów zawodowych. Tak duży przekrój tematyczny cieszy organizatorów, pokazuje bowiem ogromną dozę pomysłowości i szerokie zainteresowania uczestników. Praca projektowa, konieczna do przygotowania zgłoszenia, z pewnością pozwoliła im dodatkowo rozwinąć swoje pasje i nauczyła pracy zespołowej. Konkurs propaguje także – na czym szczególnie PTI zależy – naukę programowania i zainteresowanie informatyką.
Wykorzystanie narzędzi informatycznych jest szczególnie ważne podczas pandemii i nauki zdalnej. Chcemy zachęcić nauczycieli wszystkich przedmiotów do sięgania po cyfrowe pomoce edukacyjne. Warto urozmaicić i uatrakcyjnić naukę online chociażby grami edukacyjnymi – podkreśla Przewodnicząca Głównego Komitetu Organizacyjnego Małgorzata Kalinowska-Iszkowska.
Zgłoszone prace zostały już ocenione na etapie regionalnym w kategorii scenariuszy gier. Trwają obrady jury, które wyłoni najlepsze prototypy z poszczególnych województw. Ocena na szczeblu centralnym zakończy się w drugiej połowie maja, a ogłoszenie laureatów konkursu nastąpi na konferencji „Polska w technosferze przyszłości”, która zaplanowana jest na 25 maja. Zapraszamy do śledzenia wyników także na stronie https://mlodzi.pti.org.pl.
GEEK jest objęty patronatem Ministra Edukacji i Nauki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Sponsorami głównymi konkursu są firmy Samsung oraz 11 bit studios, a sponsorami regionalnymi – Biś Computers, Freemind.games, Genially, Heavy Duty Challenge, Novomatic i QED Software. Konkurs organizowany jest w ramach obchodów Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego, objętego patronatem medialnym